Gerhard Veldhuizen betrok twee jaar geleden een nieuw gebouwd pand in Barneveld. Een fabriek met een opvallend industrieel design met heel veel ruimte. Nu gebruikt Veldhuizen Grafisch Effect de bovenste verdieping als toonzaal van het nieuwste product; akoestische wandbekleding gemaakt van recyclede petflessen. (Dit artikel werd door PRstory geproduceerd in opdracht van VKGO)
Nieuw pand
Het was niet het ideale moment om een nieuw pand te betrekken met een gepland open huis in maart 2020. Maar Gerhard schakelde snel. Richtte zich op plexiglas en stickers en trok het bedrijf door de moeilijke periode heen. Toen kwam er ineens iets heel nieuws op zijn pad.
Pet-vilt
Tijdens een onderzoek naar materialen voor een bewegwijzeringssysteem voor een school liep Veldhuizen tegen Pet-vilt aan. Een product dat gemaakt is van gerecyclede petflessen.
“De wandbekleding voelt als vilt ,maar is in feite duurzaam geproduceerd plastic. Het heeft een hoge akoestische demping en is opnieuw te recyclen,” zegt Gerhard. “Ik heb het in water gelegd en het zuigt wel vol, maar zet niet uit. Het is brandvertragend. Ik heb het met de brander thuis geprobeerd, het ontvlamd niet. Je kunt het snijden en printen. Dan is er veel mogelijk en het is in 36 kleuren te verkrijgen.”
Creativiteit
Het meeste werk dat Veldhuizen nu doet met deze innovatieve wandbekleding is snijden en daarmee teksten of figuren samenstellen. Er is behoorlijk wat creativiteit nodig om de mooie resultaten die het bedrijf produceert te ontwerpen. “Daarvoor hebben we aardig wat ontwerpers in huis,” vertelt Gerhard. Om erop te printen heeft het materiaal geen aparte behandeling nodig.
Veldhuizen Grafisch Effect mocht meedenken met een plan voor bewegwijzering en de aankleding van een school na een ingrijpende verbouwing. Al zoekende kwam de ontwerpafdeling met het nieuwe materiaal. Door dat creatief in te zetten haalde Veldhuizen de order binnen. Het gaat verder dan bewegwijzering. Door vormen in de wandbekleding te maken kregen de verschillende ruimtes een eigen identiteit. Het project had meer weg van interieurdecoratie dan van conventioneel grafisch werk.
Nieuwe activiteit
Gerhard: “Toen ik dat zag en het gegeven dat het duurzaam is hebben we besloten er een aparte activiteit van te maken waar we nu breder de markt mee op willen. Ik heb besloten een container van platen te bestellen direct bij de leverancier en dat ligt hier nu.
Omdat Veldhuizen Grafisch Effect al veel werk doet in buitenreclame en carwrapping is er personeel in huis die het beplakken van de wanden en samenstellen van de delen voor zijn rekening neemt.
Tacito
Gerhard: “Wij denken mee met de klant en maken ontwerpen op maat. Dat is de insteek van het bedrijf. Niet alleen productie maar ook creativiteit willen we aan onze klanten aanbieden. De interieur branche is een interessante groeimarkt. Om die markt te betreden zoeken we nadrukkelijk samenwerking met niet alleen interieurbouwers en ontwerpers, maar ook met grafische bedrijven die nieuwe wegen in willen slaan. De machines om te snijden en te printen hebben we in huis en in onze showroom kunnen klanten de beleving meekrijgen. Ook willen wij ondersteunen in het ontwerp en grafische creativiteit.”
De nieuwe activiteit van Veldhuizen heet Tacito. Onder die naam heeft het bedrijf onlangs een website gelanceerd die zich specifiek richt op duurzame akoestische wandbekledingen van pet-vilt. Daarbinnen is ruimte voor resellers die via de webshop kunnen bestellen. Die resellers kunnen in interieur sign of in de grafische industrie actief zijn.
Over:
Veldhuizen Grafisch Effect is een allround grafisch bedrijf, dat gelooft in het effect van grafische vormgeving. In de kracht van een sterk beeld, dat raakt en de doelgroep in beweging zet. In vormgeving die het merk versterkt en die consistent is in zijn uitstraling. Met aandacht voor de doelstellingen van de klant bereiken ze het juiste effect door de juiste grafische uitingen in te zetten.
Of het nu gaat om drukwerk, print, sign, reclame, displays of verpakkingen.
Zij zetten het bedrijf op de kaart.
Dit artikel is ook verschenen in de gedrukte uitgave van het VKGO magazine “De Uitleg”
Sorry, the comment form is closed at this time.