Hollandridderkerk vernieuwt met Screen printer
Al bijna twintig jaar werken de bedrijven Pixel Stereography en Hollandridderkerk samen bij het maken van lenticulairs. Een samenwerking die een nieuwe fase in gaat nu het printbedrijf een snelle grootformaat printer van Screen heeft aangeschaft waardoor de lenticulair voor veel meer bedrijven en particulieren een interessante blikvanger wordt.
Pixel Stereography is het bedrijf dat Coen Holten opstartte om zijn passie voor lenticulairs commercieel in te vullen. Hij begon er al in een heel vroeg stadium mee en staat nu bekend als de meest vooraanstaande expert op dit gebied in Nederland. Hij haalde dit jaar zelfs het Guinness Book of Records door de grootste lenticulair ter wereld te maken. Het werd een lenticulair van vijfhonderd vierkante meter voor de stand van Audi op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Het printen, vormfrezen en het aanbrengen van beschermfolie op deze panelen werd door Hollandridderkerk verzorgd.
Zie hier onder de video van de bouw van deze spectaculaire stand, op kijk op http://vimeo.com/86590296.
Het principe
We zijn begin jaren 90 begonnen met een proces waarbij we fotochemische afdrukken voor Pixel maakten en deze verlijmden achter de lens, vertelt technisch directeur van Hollandridderkerk Arno de Winter. Het 3D- en ‘flipeffect’ was daarmee redelijk maar, naast het feit dat dit zeer arbeidsintensief was, haalde de kwaliteit het niet bij die van nu. “De echt mooie voorbeelden werden gemaakt door de film te belichten door de lens heen. Op deze manier vond breking van het licht exact zo plaats als het zou moeten. Fotokaarten met een lenticulair werden op die manier gemaakt. Ga je de beelden, zoals nu, digitaal produceren dan moet je die breking van het licht berekenen wat het ontwerpen aanmerkelijk gecompliceerder maakt.”
[“Lenticulair materiaal bestaat uit lenzen met ribbels die een lijn uitvergroten die achter de lens ligt. Afhankelijk van de hoek waarmee je er op kijkt vergroot het een andere lijn uit. Als je voor een lenticulair staat en kijkt naar de middelste lens dan kijk je dus naar een lijn die direct achter de lens ligt. Kijk je naar de zijkant van de lens dan kijk je schuin door de lens en ligt de lijn ook meer naar buiten. De grootte van het lenticulair en de plaats van de lijnen is bepalend voor de afstand waarop je het effect goed kunt zien.”]
Pionieren met inkjet
De komst van inkjet was ook voor de productie van lenticulairs interessant maar het bracht tegelijkertijd nieuwe uitdagingen met zich mee. Holten: ”We moesten heel goed zoeken naar de juiste drager. Zodra er inkt op papier komt gaat het uitzetten en na de eerste twintig minuten gaat het weer krimpen. Omdat de afdrukken exact moeten uitlijnen met de lens was het moment van plakken dus zeer belangrijk. Zo nauw luistert het dus. Je kon een goede print hebben en hem te laat opplakken en het effect was al weg. Dat viel bijna niet te doen.” Met de komst van polyester zonder die rek en krimp werd het al beter, maar van de rol printen ging niet zo heel goed omdat het materiaal op de kern kan verschuiven. Een lijnenpatroon parallel aan de printrichting resulteerde in krommingen die niet meer goed op de lenzen pasten. De UV-vlakbed printer was dé uitkomst voor het printen van grotere lenticulairs. De lijnen blijven recht en opplakken is niet meer nodig omdat de printer direct op de achterkant van de lens print. De kwaliteit ging met sprongen omhoog, echter de snelheid was vrij laag waardoor het product relatief duur bleef.
Sneller en beter
Sneller in hoge kwaliteit printen op een UV-vlakbed machine is al langer een wens van Arno de Winter. Vorig jaar ging hij kijken tijdens het open huis van Screen naar de Truepress Jet W3200. Een printer die op 3,2 x 1,6 meter met 85 vierkante meter per uur op een resolutie van 900 dpi kan printen. Coen Holten: “Het mooie van de Screen printer is dat hij perfect in register print. De puntjes staan exact op elkaar waardoor je de perfecte lenticulair kunt maken.” De Winter: “Wij hebben heel veel grootformaat printwerk dat we in drie ploegen produceren, maar kwamen nog capaciteit te kort. We hadden echt een extra, liefst nog snellere, machine nodig. Ik ben in Engeland gaan kijken bij de eerste gebruiker van de TruePress W3200. Na het enthousiasme van die partij, onze uitvoerige kwaliteitstesten bij Screen in Amstelveen én een positief oordeel van een zeer kritische Coen, waren we overtuigd.”
Nieuwe markten
De nieuwe printer opent nieuwe markten. Holten: “We kunnen nu spectaculaire 3D-prints maken en met kleinere lenzen werken op grotere oppervlakten. En dat voor een veel scherpere prijs.” De lenticulairmarkt is nu nog voorbehouden aan offset. Alle kleinformaat orders tot A4 worden nu nog gedrukt met een minimale ordergrootte van duizend stuks. Holten: “Nu kun je grotere formaten op enkele stuks of de kleinere formaten in middelgrote oplagen tegen interessante prijzen laten printen.” De nieuwe toepassingen zien Holten en de Winter onder meer in standbouw en reclameposters. Maar ook in de particuliere fotomarkt ontstaan nieuwe mogelijkheden.
Creatieve mensen gezocht
Een vernieuwende kijk op reclame in abri’s en op beurzen is nu zeker mogelijk. De Winter: “Er is bijvoorbeeld interesse van een energiebedrijf dat een lenticulair wil gaan gebruiken voor een energiebesparende actie. Een lenticulair zorgt natuurlijk ook voor een bewegend beeld zonder dat het energie verbruikt.”
Volgens de enthousiaste ondernemers is elke klant die een verandering wil communiceren gebaat bij een lenticulair. Coen Holten: “Er zijn altijd tenminste twee beelden die je kunt gebruiken. Dat zou een vóór en een ná kunnen zijn. Je hebt daarmee in feite eigenlijk een heel kort, pakkend filmpje. Wij dagen creatieven uit hier mooie toepassingen voor te verzinnen.”
Een heel mooi voorbeeld van een gerealiseerd project zijn de lenticulairs voor Triumph ondergoed. Een filmpje is hier te zien.
Meer informatie
Op deze websites vind je meer over deze bijzondere toepassingen van lenticulairs:
www.pixel.nl
www.lenticulair.nl
www.hollandridderkerk.nl
Sorry, the comment form is closed at this time.