Zittend werken en gezondheid zijn thema’s die steeds meer belangstelling krijgen. De Amerikaanse fabrikant van kantoormeubilair Humanscale heeft vanaf zijn start de mens centraal gezet. Het resultaat is een lijn bijzondere bureaus, stoelen en monitorarmen die ongekende instelmogelijkheden hebben. In de showroom in Amsterdam kan iedereen de producten uitproberen en Country Manager Benelux Henk Smit vertelt er vol vuur over.
Vanuit de garage
In de jaren tachtig van de vorige eeuw bedacht de Amerikaanse oprichter van Humanscale, Robert King, dat er een betere manier moest zijn om bureauwerk te doen. Hij startte een bedrijf dat zich richtte op de mens in het kantoor en maakte daaromheen meubilair en gereedschappen die een actieve en gezonde manier van werken stimuleert.
Smit: “Het begon met voorzetschermen voor beeldschermen die ervoor moesten zorgen dat de spiegeling van beeldschermen verdween. In de jaren tachtig was dat met de toenmalige crt beeldschermen een groot probleem, dat hij vanuit zijn garage wist op te lossen; een echte pionier. Daarna kwam de keyboard tray. Met de ergonomische gedachte dat het beter is om te werken met een keyboard op de schoot. Dan hoef je de onderarm niet op te tillen.”
De grote doorbraak kwam met de zogeheten Freedom stoel in 1999 waarvan industrieel ontwerper Niels Differient aan de basis stond. Deze man is een fenomeen op het gebied van ontwerpen en werd wel de Amerikaanse tegenhanger van Leonardo Davinci genoemd. De combinatie van King en Differient zorgde ervoor dat Humanscale uitgroeide tot marktleider in ergonomische kantoorinrichtingen met vestigingen in 28 landen. In veel bekende Hollywoodfilms is het meubilair te zien.
Kruip in het hoofd van de gebruiker
Smit: “Bij een stoelontwerp wordt te weinig gekeken hoe mensen er mee omgaan. Neils Differient zag dat. Een bureaustoel die je helemaal kunt instellen naar je postuur is natuurlijk een prima gedachte. De praktijk is echter dat niemand het doet. Hij heeft voor elkaar gekregen dat de bureaustoel zich haast automatisch naar het postuur zet.” Smit heeft een uitgebreide carrière in kantoorinrichting achter de rug en kent de markt van haver tot gort. “Bij een kantoorinrichter leeft de ergonomie heel erg. Bij bijvoorbeeld de leverancier van de ict oplossingen zit dat minder op het netvlies, terwijl ze juist een heel belangrijke rol zouden kunnen spelen in het gezonder werken door de werkplekken die ze van apparatuur voorzien ook vanuit de ergonomische menselijke kant te bekijken. “Wij zeggen bij Humanscale weleens dat om te begrijpen wat mensen willen moet je dat niet aan ze vragen maar moet je in hun hoofd kruipen en heel goed kijken waar ze mee bezig zijn.”
Monitorsteun meer dan een ophangpunt
Het grote succes op de Nederlandse markt is de in alle kanten verstelbare monitorsteun en het in hoogte verstelbare bureau. Smit: “Een heel interessant nieuw product is M/Connect, een monitorsteun met heel veel aansluitmogelijkheden, dat uitgebreid getest is in Digitailing. Een belangrijke gedachte is om een eind te maken aan de kabelspaghetti in het kantoor.” De monitorarmen, die Humanscale maakt, zijn meer dan een ophangpunt voor de monitor. Ook bij deze producten werd in het ontwerp goed gekeken hoe een gebruiker met de monitor omgaat. “Zonder gebruik van gereedschappen moet je de monitor in alle richtingen kunnen verstellen. Doordat de gebruiker de monitor moeiteloos op de juiste hoogte en op een plezierige kijk-afstand kan stellen gaat hij beter in zijn stoel zitten. Dat voorkomt veel klachten die kunnen ontstaan bij langdurig bureauwerk.
Ervaar het ergonomisch werken
Om te begrijpen wat de Humanscale innovaties voor mensen die dagelijks computerwerk doen, kunnen betekenen is het zien, voelen en beleven van de producten de beste manier. De showroom van de Benelux-vestiging is daarvoor een uitstekende gelegenheid.
Het adres is Veenkade 350, Amsterdam. Henk Smit praat er graag over en laat zien hoe met eenvoudige ingrepen gezonder werken mogelijk is.
Bel hem op +31624717075 of mail hsmit@humanscale.com.
Sorry, the comment form is closed at this time.