Scherper aan de wind door modern communicatiesysteem
Grote foto’s van wedstrijd zeilboten in de gangen bij Contender Sailcloth in Mijdrecht laten overtuigend zien waar het bij dit bedrijf om gaat: zeilen. Dat bij de productie van zeildoek ook veel communicatie komt kijken blijkt uit de nauwe samenwerking die Contender met Citocom heeft. Onlangs investeerde deze producent van zeildoek in een nieuwe communicatie–centrale met videoconferentie.
Passie
“In 1986 zijn we begonnen,” zegt mede-eigenaar Max de Bruin,” samen met mijn oom Guus Bierman. “Wij zijn producent van jacht zeildoeken. De concepten die wij bedenken laten we bij partners maken. Meerdere Europese textielfirma’s voeren exclusief gedeeltes van ons productieproces uit.” De mensen die bij Contender werken hebben allemaal een passie voor zeilen. Toerzeilers, wedstrijdzeilers maar ook mensen die door het werk zijn gaan zeilen.
“Vanuit die kennis weten we wat er nodig is om een goed zeildoek te maken. We hebben de samenwerking gevonden met weverijen in België, Duitsland en Oostenrijk, die het zeildoek produceren onder onze supervisie. De weverijen maken het doek volgens onze specificaties van onder meer soort garen, dikte, inslag en andere variabelen. Als dat doek klaar is maakt een andere fabriek het vormstabiel. Dat bestaat uit uitwassen, fixeren, impregneren of coaten en kalanderen zodat een vormvast zeildoek ontstaat op de rol. Doek dat wij dan weer verkopen aan zeilmakers overal op de wereld,” legt Max de Bruin uit.
Keuze
Zeilen zijn niet uniform, voor iedere boot is een ander doek nodig en ook voor elk type zeiler verschilt het zeil. Op de website van Contender staat een keuzehulp waarbij elke zeiler in stappen gebracht wordt bij het zeildoek dat bij hem of haar past. Vervolgens kan de zeiler bij zijn zeilmaker terecht om het zeil echt te laten maken. “Vroeger was het belangrijk dat de zeilmaker wist wat hij moest aanbieden en ging de zeiler af op het advies van de zeilmaker,” zegt De Bruin. “Vandaag wil de consument veel meer weten. De klant is veel meer geïnteresseerd in de materialen die gebruikt worden. De informatie is nu ook overal via het web beschikbaar. Dat doet er niet aan af dat het advies van de zeilmaker heel belangrijk is. Een voorbeeld is een duurzaam zeil waar je lang mee doet of een vormstabiel zeil voor wedstrijden. Zeil je op vlak water of wil je de oceaan oversteken. Dat zijn allemaal criteria die meespelen in de keuze van het zeildoek”.
Zegen
Het bedrijf levert over de gehele wereld. Het hoofdkantoor zit in Mijdrecht. De Amerikaanse vestiging regelt ook verkoop en productie. Daarnaast heeft Contender verkoopkantoren over de hele wereld. Ook hebben de mensen dagelijks contact met de weverijen en finishbedrijven over de hele wereld. “Dan is het ontzettend belangrijk dat je goed kan communiceren met al die partijen. Met name de ontwikkeling van videoconferentie is een zegen. Ik ken Hans van Mackelenberg van Citocom al jaren en heb aan hem gevraagd wat de oplossing is voor onze vraag naar videoconferencing. We zijn uitgekomen op het systeem van StarLeaf.”
Eenvoud
StarLeaf videoconferentie is een cloud gebaseerde oplossing en mede hierdoor eenvoudig inzetbaar. Een internetverbinding volstaat om het StarLeaf systeem te verbinden met de StarLeaf cloud.
“Ik zie in mijn beeldscherm wie online zijn en met één muisklik ben ik face to face in contact met mijn collega in Amerika. Als we iets willen delen dan zetten we dat op het scherm. Zo eenvoudig is het echt,” geeft Max de Bruin enthousiast aan. “De kwaliteit is veel hoger dan de open systemen die op de markt zijn. Voor ons is het heel belangrijk dat we HD beeld hebben zodat we in de productie samples kunnen beoordelen via het videoconferencing systeem. Tegelijkertijd hebben we de telefooncentrale vervangen door een voip systeem in the cloud. Ook daar heeft Citocom ons uitstekend in geadviseerd. Wij zijn er heel blij mee.”
Klantmanagement
“Waar ik ook heel gelukkig mee ben is het klanten managementsysteem dat door Citocom is aanbevolen. Als ik door Hans gebeld werd beschikte hij altijd over alle informatie uit vorige gesprekken. Ik heb mij steeds afgevraagd hoe hij dat deed. Toen hij aangaf dat hij daar het systeem Superoffice voor gebruikte was ik om. Hij maakte de aansluiting van het telefoonsysteem in Superoffice. Alle gesprekken worden nu aan klanten en andere relaties gelinkt. Als iemand belt staat direct de kaartenbak open en alle info is ter beschikking.”
Efficiency
“Al met al heeft de samenwerking met Hans van Mackelenberg en Citocom mij heel veel efficiency gebracht. Ik kan nu sneller schakelen en zaken doen met partijen waar vroeger het contact veel moeilijker mee was,” besluit Max de Bruin.
Sorry, the comment form is closed at this time.