Gaaf Grafisch in Wanroij is een drukkerij in het hart van Brabant. Omgeven door weilanden is hier nog volop ruimte. De omgeving is de vleesproducent van Nederland. Een industrie die ook veel werk oplevert voor deze lokale drukke. Eigenaar is Rob van den Broek, de derde generatie. Hij scoort opvallend goed in online familiedrukwerk.
Familie
De grootvader van Rob is begonnen als huisdrukker van de gemeente. Hij zette in de jaren zestig van de vorige eeuw een stencilmachine in de huiskamer. Dat leidde tot de bouw van een drukkerij en de aanschaf van een offsetpers. In 1980 begon de vader van Rob van den Broek samen met zijn broers en zussen aan de uitbouw tot een totaal leverancier van grafische producten voor de regio. Het was echt een familiebedrijf met vader en vier kinderen in het bedrijf. In 2000 kwam Rob in het bedrijf die het in 2011 na het overlijden van zijn vader volledig zelfstandig voortzette. Door overnames breidde deze lokale drukker zich gestaag uit en werd drukkerij Van den Broek omgedoopt in Gaaf Grafisch.
Het was even stil
Corona heeft een behoorlijke impact gehad op het bedrijf. “Wij maken veel drukwerk voor evenementen en drukken ook de dorpskrant. We doen heel veel voor verenigingen en van de een op de andere dag viel dat allemaal stil,” vertelt Rob. “Ook bedrijven die thuis werken gebruiken minder papier, je merkt het echt aan alles. Er werd overal minder gedaan.
De laatste anderhalve maand trekt het weer aan. We kunnen goed merken dat evenementen en beurzen weer plaatsvinden.”
Gaaf Grafisch kon deze periode overleven met hulp van de NOW regeling. Het personeel is de grootste kostenpost. Vastgoed en machines zijn allemaal betaald dus die drukken niet op het resultaat. “Het was voor mij goed te overzien, ik kon het goed door laten draaien. Toen in 2020 in maart/ april alles op slot ging was het ook hier heel stil. Er gebeurde gewoon drie weken helemaal niets, zelf de telefoon ging niet. Ik dacht toen echt: als het zo gaat dan stop ik ermee.”
De makers
Gaaf Grafisch doet ook Sign en klanten kunnen er ook terecht voor hun autobelettering. “Ik denk echt dat hier wel een toekomst in zit. Ik had heel veel vraag naar kleine oplagen stickers. Daar hebben we een machine voor aangeschaft. Daar heb ik geen minuut spijt van gehad. Als je er aan begint en je zorgt ervoor dat de bestanden goed zijn dan is het ook niet echt moeilijk. Steeds meer klanten weten ook voor dit werk de weg naar ons te vinden.”
Rob is ook zelf op cursus geweest en beplakt nu ook auto’s. Hij werkt volop mee en kan alle machines bedienen. De techniek van het maken is echt zijn passie. Met commercie houdt hij zich niet zo bezig. Rob: “Ja, dat doe ik eigenlijk veel te weinig. Ik zou meer aan mailingen moeten doen en meer actief mijn klanten moeten benaderen. Maar tot nu toe wisten ze ons allemaal wel te vinden dus was het ook niet zo nodig. Ik ben geen vertegenwoordiger. Als ik dat moet doen ga ik een ander beroep zoeken. Laat mij maar producten maken. Ik doe ook niet aan relatiebeheer, dat is niets voor mij. We hebben ook heel veel vaste klanten.”
Kaartjes online
Gaaf Grafisch bestrijkt het leveringsgebied tussen Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen. Het bedrijf is groot geworden met familiedrukwerk trouwkaarten, geboortekaartjes en andere gelegenheidskaarten. Zij zijn de specialist van de regio met zelfs speciaal voor Gaaf Grafisch ontwikkelde kaarten collecties. Tien jaar geleden zaten de hele dag klanten aan twee tafels kaarten uit te zoeken. Dat is niet meer, maar de kaarten business loopt nog steeds erg goed, nu online. In 2010 nam Rob van den Broek de website kaartjesdrukken.nl over. Nu heet het kaartjescentrum.nl. “Ik heb er een hele lange tijd over gedaan om die site opnieuw te ontwerpen; dit jaar komt de nieuwe site online. Daar werken we wel landelijk.”
Je zou denken dat deze activiteit veel concurrentie heeft van de grote online drukkers, maar dat valt wel mee, zegt Rob. “Ik denk dat het een grote markt is en wij worden heel goed gevonden omdat wat we doen heel relevant is. We maken alleen kaartjes en we begeleiden de klanten actief. Zo kunnen onze klanten van te voren een kaartje uitzoeken of laten maken, verzendklaar maken. Na de geboorte kunnen ze dan de gegevens van het kind doorgeven en wij zorgen ervoor dat het kaartje gedrukt en verstuurd wordt. Zelfs ook met accordering van een drukproef. We hebben 60 jaar ervaring en we weten precies wat klanten graag willen.”
Knop is om
Al heel lang is deze Brabantse drukkerij een slapend lid van VKGO. “Ik deed er niets mee,” vertelt Rob. Tot ik dit jaar een paar mensen sprak over een personeelsprobleem. Toen gebeld met Toob, die mij ook geholpen heeft. Hij stimuleerde ook om mee te doen. Toen ook nog druk van Frans van Melfoort. Dat was de reden dat ik voor het eerst ben gaan kijken op de selfcaredag. Dat is mij niet tegengevallen. Ik vond het erg leuk. Je bent een dag weg maar je krijgt er goede gesprekken voor terug. Dus zeker voor herhaling vatbaar. Je moet de stap een keer maken. Het personeel krijgt overal vrij voor, maar zelf gun ik het mezelf nooit. Die knop moest een keer om.”
Sorry, the comment form is closed at this time.