Bestelbusjes rijden af en aan de grote werkplaats van Image-Sign binnen, waarna handige plakkers direct aan de gang gaan om de bedrijfslogo’s en promo’s op de wagens aan te brengen. Het is de dagelijkse praktijk van het bedrijf dat als slogan heeft dat alles te beplakken is. “Ons bedrijf is één grote werkplaats,” zegt eigenaar Coen Geerlings. “We doen vrij weel werk voor drukkerijen en sign-bedrijven. Verder werken we voor iedereen die iets wil laten beplakken.”
Specialist in het beplakken van voertuigen, Image Sign in Weijhe (NL), is de eerste in Europa die twee Roland fullcolour printers van het type Soljet EJ-640 kocht, via Roland dealer Tripa. Het bedrijf speelt hiermee in op de groeiende vraag naar fullcolour reclame op voertuigen.
Selfmade man
Coen zit inmiddels 30 jaar in het vak. Hij is van origine automonteur en begon bij een bedrijf dat aan auto-striping deed. Toen de eerste snijplotters de markt kwamen, startte hij zijn eigen bedrijf in autobelettering. “Ik vind het prettig de connectie te houden met de autowereld. Belettering en auto’s is een mooie combinatie.”
Het bedrijf kende een gestage groei, met een korte terugval in de crisistijd. Nu werken er 12 mensen plus een aantal stagiairs en freelancers. Image-Sign specialiseert zicht in het beplakken van voertuigen zoals treinen, trams, bussen en bedrijfsauto’s. Het gaat zelfs zo ver dat alle werknemers van het bedrijf af en toe meehelpen met plakken. Opvallend is dat het echt teamwerk is. Niemand staat alleen aan een voertuig. In groepjes van twee of drie mensen wordt de folie met engelengeduld en uiterste precisie op de voertuigen geplakt.
Ruimtelijk inzicht
De montage van folie is een vak apart. “Toen ik er mee begon was er geen opleiding voor,” zegt Coen. “Ik heb het mezelf geleerd. Het is een kwestie van doen en durven. Nog veel belangrijker is het ruimtelijke inzicht. Als je aan de ene kant aan de folie trekt, moet je rekening houden met het effect verderop. Als je dat inzicht niet hebt zal je nooit een goede beletteraar worden. Als je dit vak beheerst heb je echter voor de rest van je leven werk.”
Het materiaal is door de jaren heen beter en makkelijker te verwerken geworden. “Wij werkten 15 jaar geleden met folies die niet bedoeld waren voor gebruik op voertuigen. In die tijd vormde de lijmlaag een groot nadeel. Die was veel moeilijker te verwijderen dan bij de materialen van nu.
Mond-tot-mond
De orders komen van mensen die het elkaar doorvertellen. “Als je goed werk levert komen de mensen vanzelf naar je toe,” zegt Coen. “Wij hebben geen vertegenwoordigers op de baan en maken praktisch geen reclame. De signmakers en garagebedrijven weten ons te vinden. Wat ik nooit doe is de klanten van mijn klanten benaderen. Het is geven, nemen en vooral respecteren.”
Het bedrijf werkt in heel Nederland: niet alleen in de werkplaats in Wijhe maar ook op locatie. Zo heeft Image-Sign alle auto’s voor een verhuurbedrijf gedaan en reisde de montageploeg het hele land door.
Alles is te printen
Voor het beletteren van voertuigen is een goede snijplotter onmisbaar. Nog steeds wordt een groot deel van de folies niet bedrukt maar uitgesneden in de gewenste kleurfolie. Steeds vaker komt echter de vraag naar full colour reclame op het voertuig. Coen kocht hiervoor zijn eerste printer bij Roland DG en daar is hij nooit meer weggegaan. “Alles kan geprint worden tegenwoordig”, zegt Coen lachend “en dat doen we dan ook. Wij werken veel met volvlakken en dat print onze Roland perfect uit. We snijden en printen niet op dezelfde machine. Dat heeft te maken met de workflow. We kunnen de doorlooptijd verkorten door de printer te laten printen en plotter te laten snijden”.
Alles leveren
“Onze visie is alles te leveren naar onze klanten, dus ook de visitekaartjes en briefpapier. We zijn een sign-bedrijf dat nu ook drukwerk levert. Het verhaal erachter is heel logisch. Professionele klanten kunnen nu bij één partij terecht om alles te leveren waar het logo op staat. Of het nu de auto, de kleding of het visitekaartjes is, we leveren het allemaal. Wil je een radio of tv-commercial dan regelen we dat ook voor de klant. Ontwerpen doen we ook.” Zegt Coen.
Duizendpoten
De mensen die bij Image-Sign werken moeten over al in te zetten zijn. “Iedereen die hier werkt moet kunnen ontwerpen, de full colour printer en de snijplotter kunnen bedienen en kunnen plakken. Daar leid ik zelf de mensen in op. Wat dat betreft ben ik meer een leermeester dan een baas. Het is heel belangrijk dat we plezier hebben. Ik werk gewoon mee en geef eigenlijk nauwelijks leiding. Iedereen weet wat hij moet doen en ik help alleen maar een beetje. Ook de techniek en het onderhoud doe ik zelf”.
Deze PRStory werd gemaakt voor Roland DG en gepubliceerd op Creative Communication Newsnetwork -Blokboek.com
Sorry, the comment form is closed at this time.