Peter Hendriks van Gildeprint had lange tijd ‘geen goed gevoel’ bij digitaal drukken. Pas toen hij de fraaie modellen van de Kodak Nexpress SX onder ogen kreeg, was hij bekeerd. De komst van de digitale kleurenpers opent nieuwe deuren voor de drukkerij en haar klanten. “Nu waart hier het digitale virus rond.”
Nadat Hendriks in 1997 het bedrijf van zijn vader overnam, wist hij Gildeprint Drukkerijen in Enschede langzaam maar zeker uit te bouwen en elk jaar weer te vernieuwen. Naar eigen zeggen wist Hendriks zich hierbij altijd gesteund door AtéCé Graphic Products, een leverancier van grafische materialen, met wie Gildeprint nauw samenwerkt.
Nu staat er dan ook een gezonde drukkerij met veertien medewerkers. Gildeprint produceert onder meer brochures, handelsdrukwerk, magazines, boeken en wetenschappelijke uitgaven, zoals proefschriften. Een ding ontbrak nog, tot voor kort, namelijk de mogelijkheid om digitaal – en dus gepersonaliseerd – te kunnen drukken.
Moeiteloos meedraaien
Die overstap naar digitaal verliep moeizaam, aldus Hendriks: “Ik was meteen enthousiast, maar ik durfde de investering nog niet aan. Het leek mij nog een stap te ver en ik was ook bang voor kannibalisatie van het werk voor de offsetpersen.” Remco Smit, Sales Director Nederland bij AtéCé Graphic Products, nam echter geen genoegen met Hendriks ‘nee’. “Ik ben meteen de volgende dag in de auto gestapt en naar hem toegegaan.” Uiteindelijk gaf een demonstratie bij een Belgische drukkerij de doorslag. Hendriks: “Van de vier modellen ik eruit pakte als mooiste, waren drie afkomstig van de Kodak-kleurenpers. Toen kon ik er niet meer omheen.”
Inmiddels draait de machine volop productie in Enschede en heeft de digitale kleurenpers alle verwachtingen overtroffen. Hendriks: “Het doel was om 250.000 afdrukken per maand te maken, maar na twee maanden zaten we al boven de 800.000.”
De kwaliteit van digitale drukpersen is de afgelopen jaren flink verbeterd, weet Hendriks: “Als je kijkt naar het krullen en de zwarting, dan moet je vaststellen dat de kwaliteit echt veel beter is geworden.” Ook de ontwikkeling van de Kodak Nexpress is niet stil blijven staan. De SX-serie is het meest geavanceerd qua inkten, snelheid en veredelingsmogelijkheden.
De Kodak Nexpress en de offsetpersen draaien dan ook gebroederlijk naast elkaar productie en de digitale kleurenproductiepers is niet meer weg te denken, stelt Hendriks. “In het begin vroeg ik de jongens in de drukkerij nog ‘waarom draai je die order op de Kodak-pers en niet gewoon op de offsetpers? Nu vraag ik ‘waarom niet op de Kodak-pers?’ Want nu waart hier het digitale virus rond.”
Inleveren op kwaliteit weigert Hendriks: “Ik wil altijd dezelfde afdrukkwaliteit. Ook al ziet de klant het niet, ik zie het wel!”, zo verklaart Hendriks zijn aanvankelijke schroom voor digitaal drukken. “Maar ik durf nu wel te zeggen dat het voor de kwaliteit niet meer uitmaakt of het van een offsetpers of van de Kodak-pers komt.”
Dat de Kodak Nexpress Gildeprint meer opdrachten oplevert, komt volgens Hendriks niet alleen door de snellere levertijden die de drukkerij hiermee kan realiseren. Digitaal drukken maakt ook personaliseren van drukwerk – en dus heel nieuwe toepassingen – mogelijk. Neem bijvoorbeeld rapporten of richtlijnen van een bepaalde instantie. In plaats van het hele boekwerk van 100 pagina’s te drukken en te verzenden, kan de klant online een selectie maken uit het document en dat als gepersonaliseerd boekwerk ontvangen.
Ook ziet Hendriks nieuwe toepassingsmogelijkheden voor de retail; je kunt aan een online campagne, offline re-marketing koppelen. Je mailt bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief – laat eventueel ontvangers inloggen en hun naw-gegevens en wensen doorgeven – om daarna als reminder een geprinte mailing in de brievenbus te laten vallen, gepersonaliseerd in tekst en beeld.
Een heel nieuw concept dat Hendriks heeft bedacht is gepersonaliseerde boeken. Onder de naam Boekengilde wil de grafisch ondernemer de mogelijkheid bieden een eigen boek samen te stellen en te laten printen bij Gildeprint. Hendriks: ” Dat kan een particulier zijn, maar ook een notaris die bijvoorbeeld artikelen die hij schrijft voor een vakblad wil bundelen en als relatiegeschenk wil kunnen weggeven.” Gildeprint werkt momenteel aan de webportal om het online bestellen van deze ‘gepersonaliseerde’ boeken mogelijk te maken. En daar zal het niet bij blijven. Sinds zijn bedrijf hoogwaardig digitaal drukken in huis heeft, zit Hendriks vol ideeën om zijn bedrijf te laten groeien. “De komst van de Kodak Nexpress opent meer en meer deuren voor ons. Als het even kan, wil ik volgend jaar al een tweede.”
Deze video maakt duidelijk hoe de Kodak Nexpress SX werkt en wat de toepassingsmogelijkheden zijn:
1 Comments:
Sorry, the comment form is closed at this time.